Natal, 2de haven - Reisverslag uit Natal, Brazilië van Biem Onderwater - WaarBenJij.nu Natal, 2de haven - Reisverslag uit Natal, Brazilië van Biem Onderwater - WaarBenJij.nu

Natal, 2de haven

Door: Biem

Blijf op de hoogte en volg Biem

16 Februari 2014 | Brazilië, Natal

Hier mijn eerste berichtje vanaf de Damgracht, ik ben vorige week woensdag samen met Jesse en Caspar (2 andere stagiairs/vrienden) vanuit Amsterdam naar Lissabon gevlogen en vanaf daar naar Rio de Janeiro. Omdat het schip nog niet aangekomen was in Rio moesten we een hotel in, we zijn om 22:25 geland en rond 00:30 waren we in het hotel. Hier even geslapen en gegeten en om 9 uur zijn we opgehaald door de scheepsagent.

Toen we aan boord waren hebben we meteen even een praatje gemaakt met de kapitein, en een hut aangewezen gekregen. Ik slaap op het Engineersdeck met mijn hut naast de Meester (Hoofdwerktuigkundige). ik heb dan ook als enige van de stagiairs (in totaal 3) het machinekameralarm op mijn hut staan. Nadat de koffers uitgepakt zijn ben ik aan dek gegaan om te helpen met bunkeren en kreeg ik te horen dat ik het eerste deel van mijn stage in de machinekamer mag meelopen. Ook meteen kennis gemaakt met de Meester! We hebben eerst nog een nachtje over gelegen in Rio de Janeiro en zijn vrijdag vertrokken.

Daarna was het nog 5 dagen varen naar Natal, Noordoost Brazilië. Ik liep de wacht samen met de Meester, de 8-12 en de 20-24 wacht en de rest van de tijd vul ik in met studeren en verslagen maken. We mogen hier al heel veel zelfstandig doen in de machinekamer van de Meester, dit is heel leuk want nu loop je dus niet de hele tijd achter een engineer aan om te kijken wat hij doet maar je gaat zelf uitzoeken hoe iets werkt. eenmaal in Natal aangekomen (woensdagochtend) heb ik met de 3de engineer een aantal filters schoongemaakt en nog wat andere klusjes.

Omdat het in de havens niet zo druk is in de machinekamer zijn we woensdagavond de wal op geweest en we zijn de stad ingelopen en ergens gaan zitten waar je half op straat zit, daar een biertje gedronken en weer naar het schip. De volgende dag weer wat andere filters schoongemaakt en alweer de wal op geweest 's avonds. Vrijdag heb ik voor het eerst zelfstandig de havenwacht gehad (dit is reageren op alarmen die binnenkomen). Ik moest 's avonds om 11 uur met Caspar (een andere stagiair) naar beneden want een zeewaterfilter zat vol met bladeren, dit zeewater is nodig om het koelwater van de generatoren te koelen. normaal maak je hem niet zovaak schoon, maar hier in deze haven moet het elke 12 uur ongeveer gebeuren! Verder zijn er geen alarmen afgegaan dus alles ging z'n gangetje.

Zaterdagmiddag had ik opnieuw het machinekamer alarm en los van het filter was er niets aan de hand. Vanmorgen om half 7 wel een alarm maar toen was ik gelukkig al wakker. Ik heb wel weinig geslapen, want ik ben eerst met Jesse en Caspar de wal op geweest. we zijn naar Porta Negra geweest, een stadje 6 km van Natal af. Daar zijn we naar het strand geweest en hebben we een biertje gedronken. vervolgens zijn we naar een club geweest. we waren om 2 uur terug en ik mocht de wacht overnemen. en toen bleek dus dat het filter bijna vol zat dus konden Caspar en ik het filter weer schoonmaken. dus om 3 uur mijn bed in en om half 7 dus dat alarm.

We hopen vanmiddag of vannacht te vertrekken hier maar het laden gaat niet zo snel. Vanaf hier is het 10 dagen varen naar de volgende haven, Vigo in Spanje. Ik heb deze oceaanreis zelfstandig wacht van 24-2 en 12-14 omdat onze 2de machinist van boord af is en zijn aflosser niet door de immigratie komt. dat wachtlopen houd in dat je (opnieuw) op alarmen reageert en zorgt dat alles blijft draaien. Verder zijn er altijd wel klusjes die je kan doen tijdens zo'n wacht. Dit was het wel voor vandaag ;)

  • 16 Februari 2014 - 18:16

    Jan Koomen:

    Hoi Biem,
    Heb je eerste deel van je reisverslag met plezier gelezen.Kan me zo wel een beetje invoelen hoe het er aan boord aan toe gaat.
    V.w.b het steeds moeten reinigen van de filters, tja het is natuurlijk een keuze of je gebruikt het lage filter of je gebruikt het hoge inlaatfilter.In de haven gaat het natuurlijk niet om het lage filter te gebruiken i.v.m. prut en bagger opzuiging, de keuze komt dan natuurlijk op het hoge filter te liggen en dan krijg je weer te maken met zeewier ed. voor je de inlaat.
    Het is overigens wel heel goed te eten dat zeewier, dat dan weer wel. Zo heeft elk nadeel zo zijn voordeel ;-)
    Goede stage-reis en behouden vaart , groetjes Jan

  • 16 Februari 2014 - 18:40

    Biem Onderwater:

    Hallo Jan,

    Ja dat klopt helemaal, we hebben hier ook het lage overwogen, maar dan moet je de koelerplaten weer uit elkaar halen en schoonmaken, dan raakt het nog meer verstopt en dan kan je dus beter de puntfilters wat vaker schoonmaken! we vertrekken hier dus waarschijnlijk vanavond dus we hoeven ze nog maar een keer of 2 schoon te maken. het leuke is dat het ook steeds sneller gaat :) Bedankt!

  • 17 Februari 2014 - 21:23

    Sonja Klijnsma:

    Hoi Biem,

    Wat leuk om jouw reis/stageverslag te lezen. Ik vind het wel boeiend om te lezen wat jij zoal doet op het schip en daar buiten. Als stagiar helemaal verantwoordelijk zijn voor de wacht van de machinekamer, stoer hoor, dan hebben ze wel vertrouwen in je. Ik wens je heel veel succes en ga je reisverslagen volgen. Groetjes van je nicht uit Schagen, Sonja xxx

  • 17 Februari 2014 - 22:34

    Biem Onderwater:

    Hoi Sonja,

    Bedankt! ik vind het wel leuk om uiteindelijk mn hele reis op papier te hebben, ik wilde het de vorige stage ook doen maar toen kwam het er niet van jammer genoeg. nu dus wel! Machinekamerwacht gaat wel goed tot nu toe en gelukkig kan ik altijd de Hoofdwerktuigkundige bellen als ik iets niet weet of niet kan oplossen.

  • 18 Februari 2014 - 13:15

    Petra :

    Hallo Biem , wat een leuk reis verslag .Ik blijf je volgen .Groetjes tante Petra

  • 18 Februari 2014 - 18:37

    Anita:

    Heerlijk zo jou site te mogen volgen. gr Anita.
    Wij hebben een geweldig feest gehad. Jammer dat je er niet was.

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Biem

Ik doe de opleiding Koopvaardij Officier alle schepen op het Nautisch College in Den-Helder. doe nu mijn laatste stage op de Damgracht samen met Jesse en Caspar.

Actief sinds 07 Feb. 2012
Verslag gelezen: 684
Totaal aantal bezoekers 11904

Voorgaande reizen:

05 Februari 2014 - 28 Juni 2014

Damgracht en Stadiongracht, Spliethoff 2de stage

Landen bezocht: