Atlantische Oceaanoversteek - Reisverslag uit Isla de Tenerife, Spanje van Biem Onderwater - WaarBenJij.nu Atlantische Oceaanoversteek - Reisverslag uit Isla de Tenerife, Spanje van Biem Onderwater - WaarBenJij.nu

Atlantische Oceaanoversteek

Door: Biem

Blijf op de hoogte en volg Biem

23 Februari 2014 | Spanje, Isla de Tenerife

We zijn maandagochtend rond 8 uur vertrokken uit Natal, opweg naar Vigo! Het is 8 dagen varen, normaal iets langer maar kantoor wil dat we volle snelheid varen. Ik doe nu de 0-2 en de 12-14 wacht en het bevalt goed. Ik heb nu mijn eigen taken om te doen zoals het koelwater van de hoofdmotor en de generatoren testen en indien nodig bijvullen (ook de pH waarde en Nitraat niveaus moeten bijgehouden worden) verder vul ik het logboek in, dit moet elke 4 uur gebeuren. En als dat gedaan is dan zijn er altijd nog kleine klusjes om te doen.

De kapitein gaat in Vigo naar huis en voor hem in de plaats komt er een Rus, dus dat betekend dat na Vigo we nog 4 Nederlanders aan boord hebben. We gaan zien hoe het loopt. Er komt een nieuwe matroos aan boord in Vigo omdat een van de matrozen z’n enkel heeft gebroken in Natal toen hij van een ladder afviel. Hij is naar Manilla gevlogen en ligt daar in het ziekenhuis. Verder komt er een nieuwe 2de engineer, want we varen sinds Natal zonder 2de.

na Vigo gaan we naar Bilbao en vervolgens naar Amsterdam, waar van van 4 maart tot 6 maart liggen. Dan zijn we leeg en krijgen we tussentijds een nieuwe reis te horen van kantoor. Ze zijn op kantoor bezig met een reis naar Japan, maar er is nog niets zeker natuurlijk. Er zijn verschillende mogelijkheden mochten we naar Japan gaan, zo zouden we via Suez kunnen. Maar dat zou betekenen dat er geen stagiairs aan boord mogen zijn. Rond Afrika varen is ook een mogelijkheid en ook Panama kan niet uitgesloten worden. Ach, het is afwachten maar dat hoort erbij!

Verder is er weinig nieuws, alles gaat zn gangetje en er is weinig bijzonders te vertellen. Het is hier overdag 25 graden en het wordt steeds kouder. We varen vannacht tussen Tenerife en Gran Canaria door en we hebben nog maar 1 uur tijdsverschil met Nederland (we gaan elke 1 a 2 dagen een uur vooruit). Meer weet ik niet te vertellen ;)

• 24 Februari 2014 - 10:02

Marion Koomen-Stam:

In maart in amsterdam, dat doen jullie snel! Gezellig dat jullie hier langs komen varen. ;-)

De mailinglijst aanmelding doet het prima, netjes bericht gehad.

Vanmiddag vliegt Floris eindelijk naar Turkije, die zit ook op deze site met een blog.

Groetjes uit de Zaan!

• 24 Februari 2014 - 11:43

Hallo Marion,

Floris gaat naar de Happy Dragon toch? Ik volg hem ook ;) wel leuk dat hij met Carlo gaat! De Hwtk zei dat we waarschijnlijk in Velsen liggen, maar dat kan ook nog altijd veranderen natuurlijk! wens Floris veel plezier en succes en jullie ook natuurlijk veel succes de komende tijd ;)

• 24 Februari 2014 - 15:59

Marion:

Hoi Biem,

Ja, Carlo en Floris zitten samen op de Happy Dragon samen met een 3e stagiare Hans Hameetman en 3e stuurman Rens Verdonk zijn ze net opgestegen. Misschien doen zij ook Nederland wel aan, nog geen route bekend bij ons.

Groetjes!

• 24 Februari 2014 - 16:38

Biem Onderwater:

Ik heb gezien dat ze in Suez straks weer leeg zijn, maar de reis daarna is dus afwachten inderdaad! voor ons is het spannend of we wel aan boord mogen blijven en of we dan thuis moeten zitten of meteen naar een ander schip

• 24 Februari 2014 - 17:10

Rob:

Hoi Biem
    Hele rit weer voor de boeg waarom mogen er geen stage lopers mee door het suez kanaal?
    Leuk dat je wat opsteekt in de mk en straks weer een nederlandse haven aandoet hopen op een
    beetje mooi weer voor het stomen werkt allemaal even leuker met mooi weer.
    Het panama kanaal is ook leuk en net als de nederlandse zeehelden rond de kaap is ook
    weer een belevenis.
    Nou horen het wel wat het word.
    Kan je momenteel even niet vinden op de ais zijn buiten bereik komt straks wel weer.
    Nou Groeten en goeie stoom

• 24 Februari 2014 - 17:37

Jan:

Hoi Biem,
    Top dat je een stukje eigen verantwoordelijkheid hebt gekregen. dit heeft waarschijnlijk alles te maken met het feit de de 2 machinist is weg gevallen?
    Vervelend voor de brekebeen aan boord, zal wel even "paniek"geweest zijn..
    Leuk hoor om je verslagen voorbij te zien komen, en nog leuker dat jullie weliswaar opgesplitst toch elkaar weer tegen komen.Grappig dat jij via de achterdeur toch al wat meer info hebt over de Happy Dragon waar Carlo en Floris op zitten.We zijn erg benieuwd waar beide schepen binnenkort naar toe zullen afvaren.
    Nou in ieder geval succes en veel lol daar!
    groetjes
    van de vader van...

• 24 Februari 2014 - 18:16

Hallo Rob,

Door het Suez kanaal zelf zouden er wel stagelopers mee mogen, maar daarna gaat het schip door de Golf van Aden, kantoor weet nog niet wat ze met ons gaan doen mocht het schip wel door het Suez kanaal gaan. De reis naar Japan is vanmorgen wel bevestigd en binnen een week krijgen wij dus te horen of we mogen blijven of naar huis moeten, dan zijn er 2 mogelijkheiden over: naar een ander schip of thuis wachten en dan de eerst volgende haven aan boord stappen. Vanavond gaat de klok een uur vooruit en dan zitten we weer op NL tijd, en we komen woensdag rond de middag aan in Vigo!

Hallo Theun,
    Ik begin nu stiekem de MK wel leuk te vinden! normaal doet de 2de machinist 8 uur wacht per dag, maar nu is het zo verdeeld dat Caspar 4 uur per dag heeft en ik 4 uur, dit zodat de Hwtk en de 3de Machinist ook een beetje rust hebben ipv 6 op 6 af wachten te doen. we krijgen elke week een vlootlijst aan boord met welke havens welk schip gaat doen, dus vandaar dat ik hun planning al weet! Heeft Jan al een nieuwe reis na Italië?

Bedankt en groetjes terug!