Een week op de Stadiongracht in Rauma - Reisverslag uit Rauma, Finland van Biem Onderwater - WaarBenJij.nu Een week op de Stadiongracht in Rauma - Reisverslag uit Rauma, Finland van Biem Onderwater - WaarBenJij.nu

Een week op de Stadiongracht in Rauma

Door: Biem

Blijf op de hoogte en volg Biem

16 Maart 2014 | Finland, Rauma

Vorige week maandag zijn Caspar, Jesse en ik om 7 uur in het vliegtuig naar Kopenhagen gestapt, daar 3 uur gewacht op onze vlucht naar Turku! Alles is goed gegaan en in Turku zijn we opgehaald door een taxi die ons in 1,5 uur naar Rauma bracht. Eenmaal aan boord hebben we hutten toegewezen gekregen van de kapitein. Omdat er maar 2 hutten beschikbaar waren zit ik met Caspar op een hut en Jesse zit in een heel klein loodshutje. Jesse gebruikt onze hut dus als een soort van woonkamer. Onze hut is heel ruim en we hebben een hoekje met een bankje en tafel.

Vervolgens kennis gemaakt met de bootsman en de matrozen. Om 8 uur ´s avonds ons bed ingegaan want om half 12 ´s avonds alweer wakker gebeld om het ruim schoon te maken. De Stadiongracht had in Noordoost Brazilië China Clay geladen en dat moet na het lossen zoveel mogelijk bij elkaar geveegd worden en dan het ruim uit. Daarna moet met hogedruk en een brandslang alles schoongespoeld worden. Dit heeft voor alle 3 de ruimen in totaal 4 dagen geduurd. Het vervelende van China Clay is ook dat het heel erg stoffig is en het een soort poeder is. Het gaat ook overal zitten: in je kleding, op je helm, op je gezicht, in je ogen. Ook de hele accommodatie ligt vol. Vrijdag waren we klaar met schoonmaken.
Vrijdag om half 4 zijn we begonnen met het laden van papierrollen. De luiken blijven dicht en alles wordt geladen via onze sideloaders. Er rijden in het schip ook heftrucks rond om de papierrollen van de liften af te halen en in het ruim te zetten. Er staat een filmpje op mijn facebook waar je kan zien hoe het sideload system werkt. De grootste rollen wegen 2,75 ton per stuk en ze worden per 4 op de lift gezet.

De verwachting is dat we hier dinsdag vertrekken en dan zetten we koers naar Ust Luga in Rusland om brandstof te bunkeren. Daarna gaan we naar Eemshaven voor een stuk of 80 containers en vervolgens gaan we naar Baltimore (Maryland, USA) en Jacksonville (Florida, USA). De reis daarna is nog niet bekend maar ik ben bang dat we daarna naar Noordoost Brazilië gaan en we daarna weer hetzelfde rondje gaan doen via Kotka en Rauma.

Tot volgende week!

• 19 Maart 2014 - 19:39

Anita:

He maatje hoe gaat het daar nog een beetje koud
    Hier prettig weer en weer een drukke dag
    Zieke luitjes dus veel oppassen.
    groeten tot horens A.J