Rauma, Ust Luga en Eemshaven - Reisverslag uit Rauma, Finland van Biem Onderwater - WaarBenJij.nu Rauma, Ust Luga en Eemshaven - Reisverslag uit Rauma, Finland van Biem Onderwater - WaarBenJij.nu

Rauma, Ust Luga en Eemshaven

Door: Biem

Blijf op de hoogte en volg Biem

24 Maart 2014 | Finland, Rauma

We zijn dinsdagmiddag om 17 uur vertrokken uit Rauma met 14033,5 ton aan papierrollen als lading voor de USA. Na 28 uur varen zijn we aangekomen in Ust Luga (Rusland) om brandstof te bunkeren. Toen we vastlagen rond 23:30 kwam de Russische Immigratie en die wilde iedereen even vergelijken met de foto in het zeemansboekje, dit duurde anderhalf uur (!!!) maar was wel gezellig om met de hele crew op de gang bij het kantoor van de kapitein te zitten.

's Ochtends geholpen met het klaarmaken voor containers laden in Eemshaven. Het was daar best wel koud (-10) maar het waaide niet dus het voelde niet zo heel erg koud gelukkig. Om 13:00 vertrokken uit Ust Luga en toen koers gezet naar Eemshaven. Caspar en Jesse hebben allebei geholpen met bunkeren dus die waren de hele nacht opgebleven.

Gisteren zijn we onder de Great Belt brug doorgegaan. We konden niet door het Kiel Kanaal en langs Kopenhagen vanwege onze diepgang.
Weinig andere schepen tegengekomen dus een hele rustige wacht. Morgenochtend om half 4 uur hebben we de loods voor Eemshaven en we liggen rond half 6 langs de kant. Morgen wordt een hele drukke dag want we krijgen voorraad voor 8 maanden, proviand (eten), 87 containers, een jacht en o.a. verf. En we kunnen alleen met hoogwater naar buiten dus als we niet voor 6 uur 's avonds klaar zijn voor vertrek moeten we wachten tot de volgende ochtend. Gelukkig weer even internet op m'n mobiel!

Daarna is het ongeveer 10 dagen varen naar Baltimore waar we het jacht en ongeveer de helft van het papier gaan lossen. Caspar en Jesse staan nog steeds in de machinekamer en die zijn bezig met hun electro verslag en ik ben nog bezig met mijn ladingsverslag (in het engels want de 1ste stuurman is een Rus) We hebben een hele leuke bemanning, goede kapitein (Nederlands) en 1ste stuurman. Ook de 2de en 3de stuurman willen me veel uitleggen (allebei Filipijnen). Ik kan het ook heel goed vinden met de matrozen en de bootsman dus dat zit ook wel goed!

Tot volgende week ;)

• 24 Maart 2014 - 13:43

Rob:

Hoi Biem
    Ben blij te horen dat alles goed met je gaat en je een boel opsteekt van de rest van de bemanning.
    Wel een boel temperatuur verschil de laatste dagen.
    Jammer dat jullie niet door het kieler kanaal konden was ook weer een belevenis geweest.
    Verder wens ik jullie een goede stoom en succes met laden en lossen,en geluk dat de russen niemand meenamen is erg koud en kil daar om te blijven.
    Gr Rob

• 24 Maart 2014 - 16:57

Biem Onderwater:

Hai Biem, even lekker op Nederlandse bodem en straks visite van je broers..
    Geniet ervan, zoals wij van jouw verslagen genieten..
    Liefs Lia :-x