Tenerife, Gran Canaria en Agadir - Reisverslag uit Gandia, Spanje van Biem Onderwater - WaarBenJij.nu Tenerife, Gran Canaria en Agadir - Reisverslag uit Gandia, Spanje van Biem Onderwater - WaarBenJij.nu

Tenerife, Gran Canaria en Agadir

Door: Biem Onderwater

Blijf op de hoogte en volg Biem

29 April 2014 | Spanje, Gandia

Vrijdag de 25ste om 5 uur ’s ochtends zijn we aangekomen in Santa Cruz de Tenerife. Daar hebben we 79 rollen papier gelost, ik werd rond half 5 gebeld dat de loods onderweg was, loods opgehaald en naar de brug gebracht, daarna naar het achterdek gegaan om de trossen klaar te leggen. Vervolgens hebben we aangelegd en hebben we de luiken geopend en het sjorringen van de papierrollen losgehaald. Met de 3de stuurman heb ik de stuwadoors geholpen met lossen en rond 11:30 zijn we weer vertrokken op weg naar Las Palmas, Gran Canaria. Dat was iets meer dan 4 uur varen dus ik heb van 12 tot 16 op de brug gestaan en om 16:15 de loods opgehaald en vervolgens weer naar het achterdek gegaan.

Daarna alweer de sjorringen los gehaald van de Las Palmas lading en om 17:30 wat gegeten en daarna even met m’n ouders en broers kunnen bellen (heel leuk om hun stem weer even te horen). Om 18 uur de wal opgegaan met Caspar en Jesse en een flink stuk gezien van Las Palmas. Het leuke aan de haven is dat alles op loopafstand is! Ook nog even op een terras een biertje gedronken en terug naar het schip. De volgende ochtend om 5 uur trossen los, maar ik mocht in m’n bed blijven liggen zodat ik ’s ochtends de temperaturen kon doen en de 8 – 12 wacht met de 3de officier (ofwel de brug schoonmaken).

Zondagochtend om half 5 wakker gebeld om de loods op te halen voor Agadir, Marokko. Hierna weer dezelfde routine, achterdek, aangelegd, ruimen openen en lading lossen. Omdat het zondag was mochten Caspar, Jesse en ik om 12 uur stoppen en we zijn rond 14 uur de wal op gegaan. Het schip afkomen was nog een opgave want er was een papierrol op onze gangway (trap naar het schip) gevallen waardoor deze helemaal krom was en je aan de touwen moest hangen om niet naar beneden te vallen ;) laatste stukje moesten we springen en toen waren we gereed om de wal op te kunnen!

Aangekomen bij de havenpoort kwam er een kleine oude taxi langs, daar zijn we maar ingestapt. (geen enkele taxi heeft gordels :O ) Hij zei dat hij ons wel een tour door de stad wilde geven dus dat hebben we gedaan! Hij kon best goed Engels en wist veel uit te leggen. Hij heeft ons een heel deel van de resorts laten zien die langs het strand staan, ook heel veel waar nog gebouwd wordt. Soms hebben ze een bouwstop van 2 a 3 jaar dus je ziet heel veel betonnen kale gebouwen. Vervolgens zijn we naar een lokaal arganolie fabriekje geweest en daar hebben ze ons wat over uitgelegd (ook nog een kopje thee gedronken). Caspar en ik hebben daar een zeepje gekocht en daarna zijn we verder gegaan. Na een rondje door de stad en een tussenstop om te pinnen en bier te halen zijn we naar een soort fort boven op een berg geweest. Hier had je een heel mooi uitzicht over de haven (en dus ook ons schip) en over de stad en het strand! Er staan daar op de parkeerplaats allemaal mensen met kettingen en andere troep, kamelen en irritante bedelaars. Verder werd er nog een slang in m’n handen gedrukt (gelukkig meteen weer teruggeven anders had ik waarschijnlijk nog mogen betalen ook).

Daarna zijn we weer de taxi ingestapt en toen heeft de taxichauffeur ons afgezet bij het strand. Een rondje over het strand gelopen, ook nog even het water in geweest tot onze knieën en daarna op een terras gaan zitten. Toen hebben we een rondje over de boulevard gelopen en hebben wat gegeten en zijn daarna naar een ander terras gegaan. Na een paar biertjes zijn we weer terug naar het schip gegaan en de volgende dag zijn we vertrokken uit Agadir. Nu zijn we onderweg naar Gandia (Spanje) om de laatste papierrollen en het jacht te lossen.

De volgende reis is inmiddels bekend, na Gandia gaan we naar Pula (West-Kroatië), Monfalcone (Noordoost-Italië), Puerto Marghera (Venetië, Noordoost-Italië), Marina di Carrara (Noordwest-Italië) en Barcelona om te laden (wat we gaan laden is nog niet bekend) en we gaan lossen in Chester, PA (Amerika vlakbij Philadelphia) New Orleans en Houston. We zijn rond 23 juni leeg in Houston dus met een beetje vertraging kunnen we vanuit daar naar huis of vanuit de volgende haven.

Tot volgende week!

• 29 April 2014 - 17:48

Chantal:

Klinkt allemaal goed Biem! Mooi dat jullie aldoor de wal op kunnen zodat je ook nog wat ziet onderweg! Gezellig zo met die jongens!
    Geniet er van!
    Liefs van ons!

• 29 April 2014 - 19:04

Petra:

Wat weer een mooi verslag Biem !! Leuk zo'n taxichauffeur die jullie van alles verteld over het gebied .
    Groetjes

• 29 April 2014 - 20:14

Margreet Cornelissen:

Hoi Biem,
    leuk weer om je reisverslag telezen.
    jij kom nog een ergens en ziet wat van de wereld, prachtig.
    hier gaat alles goed, Joost en Ties groeien goed, Joost lacht al als tegen hem praat.
    Ome Rob is net thuis, en is nu te tenissen.
    het is wel mooi weer.
    Met koningsdag zijn we naar Hoorn geweest met en stel vrienden was gezellig.
    verder heb ik geen nieuws.
    Biem goede vaart en de groetjes van ons.

• 01 Mei 2014 - 19:55

Rob:

Ha die Biem leuk verslag weer mooie eilanden he daar leuk dat jullie nog even de wal op konden om wat cultuur te snuiven en bier te drinken ook erg belangrijk natuurlijk.
    Hier word het langzaam aan ook beter weer de korte broek is weer uit de kast.
    Verder weinig nieuws jij dus nog 2 maandjes en dan weer even naar huis weet je al wat er na je
    verlof gaat gebeuren of is dat allemaal nog een vraagteken.
    Nou man nog een goeie stoom naar Gandia en geniet ervan.
    Groetjes Rob