Eemshaven en oceaanoversteek naar de USA - Reisverslag uit Rauma, Finland van Biem Onderwater - WaarBenJij.nu Eemshaven en oceaanoversteek naar de USA - Reisverslag uit Rauma, Finland van Biem Onderwater - WaarBenJij.nu

Eemshaven en oceaanoversteek naar de USA

Door: Biem

Blijf op de hoogte en volg Biem

31 Maart 2014 | Finland, Rauma

Maandagochtend zijn we rond 5 uur 's ochtends aangekomen in Eemshaven. Eerst zijn we begonnen met het voorbereiden van de steunen van het jacht. Daarna kwam het jacht langszij en zijn we begonnen met het hijsgerei klaarmaken. Ondertussen was de 3de officier met een matroos de 87 containers aan het laden. Rond 11 uur zijn we de slings (hijsbanden) rond het jacht gaan positioneren. Ik hielp de loadmaster (van Sevenstar) met het op de juiste plaats brengen van de slings. Daarna hebben we het jacht 1 meter boven het water gehesen en zijn de motoren gestart om het zeekoelwater uit het systeem te laten lopen. Vervolgens hebben we het jacht op dekniveau gehesen en toen zijn we er vanaf gestapt. Daarna geholpen met een stuurlijn het jacht in positie boven de blokken en steunen te houden en het vastzetten van de sjorringen.

Caspar heeft de Technische Dienst (TD) geholpen in de liften waar ze lagers hebben vervangen en Jesse liep mee in de machinekamer.
Na het eten kwam er provisie en andere voorraad binnen en de rest van de middag zijn we daar mee bezig geweest om alles een plekje te geven. Nu hebben Caspar en ik een radio op de hut en gelukkig had ik m’n aux kabel mee dus nu kunnen we muziek vanaf de laptop afspelen op onze superdeluxe radio.

Dinsdagochtend vroeg vertrokken uit Eemshaven en daarna via het Engelse Kanaal koers gezet naar Baltimore. Eigenlijk zouden we via de Azoren varen, maar omdat er een paar stormen over de Noord-Atlantic gaan zijn we naar het Noorden gaan varen en zodoende hebben we het slechtste weer ontweken. Toch nog deining van 6 meter gehad dus we hebben lekker liggen stampen en paaltjes gepikt. Gelukkig wel goed kunnen slapen. Ik ben bijna klaar met mijn ladingsverslag en na Jacksonville ga ik beginnen aan mijn reisvoorbereidingsverslag.

Er is nog steeds niets bekend over een verdere reis. Zoals het er nu uitziet zijn we 10 april leeg en dan misschien naar Vila do Conde voor China Clay en dan daarna naar Kotka en Rauma maar dat is nog niet zeker dus we wachten af. Voorlopig nog maar niet naar de MK.

Gisteren Karaoke gedaan met de matrozen en de bootsman, was echt heel gezellig! Ik ben nu de 3de stuurman Nederlands aan het leren en hij leert mij Tagalog, is heel leuk om tegen de matrozen in hun eigen taal te praten ;)

Tot volgende week :D

  • 01 April 2014 - 12:56

    Anita:

    Biem wat is Tagalog voor een taal en uit welk land komen de andere personeelsleden.
    Hoe warm is het nu. Hier is het lekker weer met een vaag zonnetje .
    gr.

  • 01 April 2014 - 13:56

    Rob:

    Ha die Biem klinkt allemaal goed jammer dat jullie nog geen zekerheid hebben waar jullie heen moeten na Baltimore zal wel wat op jullie pad komen denk ik.
    De laatste reizen wel veel geslingerd begrijp ik valt het allemaal wel wat zwaarder het werk.
    Hier is het nu prachtig weer op zee bewegen amper ZO 2-3 dus dat is niet verkeerd vissen nu bij Zandvoort en stomen vannacht naar Schiermonnikoog om daar verder te gaan hebben nog zo'n 750 trekken te gaan de kmende 7 weken maar met dit weer gaat dat zeker lukken mits we pech krijgen natuurlijk nou man nog een goeie stoom met mooi weer hopelijk en tot horens.
    Gr Rob

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Biem

Ik doe de opleiding Koopvaardij Officier alle schepen op het Nautisch College in Den-Helder. doe nu mijn laatste stage op de Damgracht samen met Jesse en Caspar.

Actief sinds 07 Feb. 2012
Verslag gelezen: 346
Totaal aantal bezoekers 11910

Voorgaande reizen:

05 Februari 2014 - 28 Juni 2014

Damgracht en Stadiongracht, Spliethoff 2de stage

Landen bezocht: